Co wspólnego mają media i droga?

https://www.canbe.pl/2016/05/co-wspolnego-maja-media-i-droga.html

Natłok informacji, migające powabnie kolory, tempo, brak ciszy - to pierwsze skojarzenia jakie przychodzą mi do głowy na hasło "media". Ale w głowie pojawiło się również inne skojarzenie. Migające kolory, hałas, prędkość, billboardy...  Niby te same cechy, jednak zdawałoby się zupełnie niepodobna przestrzeń - ruchliwa ulica.

Jest jeszcze jedna, bardzo ważna wspólna cecha. Zarówno na drodze, jak i w mediach może dojść do zderzenia, które niesie za sobą często poważne konsekwencje liczone w ofiarach. Brzmi groźnie, bo też jest to groźne zjawisko. Mimo tego, że w  mediach przykrywa się je nowoczesną formą, piękną grafiką, odjazdowymi dżinglami, toną pudru na twarzach prowadzących...


ZATRZYMAJ SIĘ I WEŹ POD ROZWAGĘ
W mediach codziennie dochodzi do zderzeń wielu różnych poglądów, a nawet wartości. Nie bądź ofiarą w tym zderzeniu.

  
 Zauważcie, jak często jesteście świadkami dachowania piramidy wartości. Widzimy podwozie, a dach gdzieś tam głęboko w rowie... Podwoziem (dnem piramidy wartości) są wartości hedonistyczne, czyli te, którym wtóruje hasło: "przyjemność ponad wszystko".

Bo czym innym, jak nie totalnym odwróceniem, jest reklamowanie smacznego niezdrowego żarcia milion razy w ciągu doby, by pięć minut czasu antenowego w telewizji śniadaniowej poświęcić pustemu pitoleniu na temat tego, dlaczego banan jest lepszą propozycją na przekąskę, niż pięć frytków. Seks nie tylko po 22:00 w reklamach, ale "lokowanie produktu" w teledyskach, serialach, zdjęciach, tytułach skandali. I tu przeciwwagi praktycznie brak. Rozmowy na temat godności człowieka, konsekwencji i odpowiedzialności są jak piórko przy wadze ciężkiej faszerowania głów pupami, cycami, niebieskimi tabletkami. I w ogóle całe te mieć a być...

Wolność! - powiecie. Każdy ma wybór! - powiecie. Co tam wybór! Każdy ma nawet pełen wachlarz różnych opcji, z których może czerpać każdego dnia. Codziennie wybierać coś innego. Obserwujemy to w telewizji, radiu, prasie, w dziennikarstwie internetowym, w mediach społecznościowych… Jednak zastanówcie się, czy nie jest to często tylko iluzja wyboru. Czy włączając zabawny nawet serial, nie kupimy w pakiecie jakiegoś szajsu i czy reklamy nie trwają dłużej niż sam serial?

Pamiętajcie, że niemal wszystkie przekazy medialne oparte są na wartościowaniu opisywanego zjawiska. Wyjątkiem są suche fakty informujące, co, gdzie i kiedy, a takich już prawie nie ma. Problemem jest trudność w rozpoznaniu wartości, bo w wartościowaniu przekazu istotna jest nie tylko treść, ale też forma a nawet kontekst, w jakim się przekaz pojawia.

Tempo kolejnych przekazów i analiza ich wszystkich rzeczywiście może przytłaczać i zniechęcać do myślenia, ale warto jest znaleźć w tym wszystkim swoje bezpieczne pobocze. Parking, na którym zatrzymamy się, zjeżdżając na chwilę z tej ruchliwej, niebezpiecznej drogi. Tym miejscem może być CanBe. Odpocznijcie, przemyślcie dalszą drogę, by nie paść ofiarą zderzenia.


Zapraszam do wspólnych przemyśleń. Swoje własne możecie zostawić w komentarzach. Wiele głosów, które pojawiły się do tej pory, to skarby i myślę, że są one warte "wykopania", dlatego powstanie specjalny tekst z komentarzami czytelników CanBe. Zamierzam też częściej dzielić się z Wami perełkami, które co jakiś czas napotykam na YouTube, a przede wszystkim - rozwijać się, bloga i Was!

Popularne posty